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Panel: How shall we gather No. 1

Paneldiskussion

HOW SHALL WE GATHER No. 1

Paneldiscussion on „Can theatres become safe(r) spaces? Können Theater sicherere Räume werden?“ with Anastasiia Kosodii, Julia Gonchar and Kerstin Grübmeyer

Moderation: Sivan Ben Yishai

After February 24th this year, the world has once more changed completely, and for the worst. The ukranian people suffer from a brutal war waged by Putin and the russian army, by now approximately 8 Million are fleeing or have been leaving the country to find shelter. Among them many artists. While we read the news, terrified and shocked, we have to act as well – but how? From solidarity readings to actual job offerings to collaborations with artists in new projects – there are many possible ways to practice solidarity. But: What are we missing? Which conversations do we need to make room for? How to go on? Can theatres become safe(r) spaces, and what does „safe“ mean? For whom? Is feeling safe necessary, as a requirement, to eventually create healing experiences in theatres? Or shall theatre be an instrument to provoke discussion and help us to step out of our comfort zones? How are both things connected? Lets try to understand our function as artists today.

Seit dem 24. Februar dieses Jahres hat sich die Welt wieder einmal völlig verändert, und zwar zum Schlechten. Die Ukrainer*innen leiden unter einem brutalen Krieg, der von Putin und der russischen Armee geführt wird, mittlerweile sind etwa 8 Millionen Menschen auf der Flucht oder haben das Land verlassen, um Schutz zu finden. Darunter auch viele Künstler*innen. Während wir die Nachrichten lesen, entsetzt und schockiert, müssen wir auch handeln – aber wie? Von solidarischen Lesungen über konkrete Arbeitsangebote bis hin zur Zusammenarbeit mit Künstler*innen in neuen Projekten – es gibt viele Möglichkeiten, Solidarität zu praktizieren. Nur: Was fehlt uns? Für welche Gespräche müssen wir Raum schaffen? Wie soll es weitergehen? Können Theater sichere(re) Räume werden, und was bedeutet „sicher“? Für wen? Ist es notwendig, sich sicher zu fühlen, um irgendwann heilende Erfahrungen im Theater zu ermöglichen? Oder soll Theater ein Instrument sein, das Diskussionen anzettelt und uns hilft, aus unserer Komfortzone herauszutreten? Wie hängt beides zusammen? Versuchen wir, unsere Funktion als Künstler heute zu verstehen.